Teaser Vox - Rozemond & Bekkers
VOX
Duo Rozemond & Bekkers maakt een verbinding tussen nieuwe (Nederlandse) muziek voor viool/stem en accordeon, en composities van enkele grote componisten van 100 jaar geleden; Strawinsky, Ravel en Rachmaninov. De Nederlandse (nieuwe) composities zijn onder meer van componist des vaderlands en winnaar Amsterdamprijs voor de Kunst 2014 Willem Jeths (Amsterdam), Gerard Beljon (Haarlem), Ivan Fischer (Amsterdam) en de in 2019 overleden René Samson (Amsterdam).
Willem Jeths’ nieuwste opera Ritratto, speelt zich af in de periode rond de Eerste Wereld Oorlog in het woelige leven van de extravagante kunstmuze Luisa Casati in Venetië, en hoe zij zich met verve ‘als levend kunstwerk’ begeeft tussen grote kunstenaars van haar tijd. Deze opera, die in maart 2020 in het Internationaal Theater Amsterdam in première zou gaan met Jacobien Rozemond als concertmeester van Amsterdam Sinfonietta, werd zowel in maart als in oktober 2020 stil gelegd in verband met het Coronavirus. Jeths schreef voor Duo Rozemond & Bekkers de suite Portrayal, gebaseerd op deze opera. Jeths grijpt in zijn muziek terug op romantisch operaspel en tango en verweeft dit binnen zijn eigen compositiestijl met klassiekers uit Casati’s tijd, zoals citaten uit La Valse van Ravel, muziek van Strawinsky maar ook Tschaikovsky.
In VOX gedenken Jacobien en Renée tevens de in 2019 overleden Nederlandse componist René Samson met een Joods lied dat hij voor Jacobien schreef. In 2000 schreef René Samson voor Jacobien Rozemond zijn suite voor viool en zang ‘Elef lajla weh-lajla’. Gekozen is om René’s Jemenitisch-Joodse lied Salam weh ja-al bient voor viool en zang te combineren met het Joodse Wiegenlied uit de Jiddische Kantate (2016) van Ivan Fischer, Ave Maria van de Joods-Oekraïense componist Efrem Podgaits en Kaddish van Ravel.
Componist Gerard Beljon hoorde in het voorjaar van 2019 de compositie ‘Elef lajla weh-lajla’ van René Samson en liet zich door hem inspireren voor zijn nieuwe rap-achtige Evolutie. Op tekst van de Nederlandse dichter Co Woudsma componeerde Beljon in 2020 dit duo voor Renée Bekkers en Jacobien Rozemond met door de musici thuis in lockdown opgenomen geluidsfragmenten. Met deze geluidsfragmenten creëerde Beljon een sample-collage (waarvan uiteindelijk ook een partituur van is gemaakt).
De dansmuziek uit Portrayal is terug te horen in Tango en Chanson Russe van Igor Strawinsky. Ravel en Strawinsky zijn ook grote inspirators voor Gerard Beljon in zijn Evolutie.
Foto's: Sarah Wijzenbeek